Recensie: Dienen en beïnvloeden – Verhalen over ambtelijk vakmanschap

Bron TPC 5 - 2018
Laatste bijgewerkt op maandag 29 oktober 2018 om 09.40

Paul ’t Hart in gesprek met Wim Kuijken – Met medewerking van Erik-Jan van Dorp, Den Haag: NSOB, 184 blz., ISBN9789075297775

Paul ’t Hart maakt in gesprek met Wim Kuijken zeer lezenswaardig de complexiteit van het ambtelijk dienen en adviseren op landelijk perspectief inzichtelijk. Er is de afgelopen 25 jaar veel gebeurd. Hetambtelijk vakmanschap is er stevig door veranderd. Wim was erbij als eindverantwoordelijk topambtenaar en speelde er zijn rol. Politieke geschiedenis door de bril van de ambtenaar die ondersteunt, organiseert en adviseert. Eerst is er de voorgeschiedenis van de beginnend ambtenaar die leert van de oudere garde. In een tijd waarin belangrijke waarden stevig onder druk komen te staan en ambtelijke professionaliteit andere eisen stelt. Het spel moet anders gespeeld worden. Dan volgen nog zeven hoofdstukken met belangrijke momenten. Paul ’t Hart besluit elk hoofdstuk met reflecties van zijn kant, soms met gebruikmaking van internationale literatuur.

Het verleden van een minister kan diezelfde minister stevig opbreken en de ambtelijke dienst in grote loyaliteitsconflicten brengen. Bram Peper stond model, werd publiekelijk afgebroken en kreeg uiteindelijk zonder de maatschappelijke rekening bij de rechter wel zijn gelijk. Een minister die verantwoordelijk is voor onderzoek naar zijn eigen verleden brengt een ambtelijke organisatie in een lastig parket. Wat doe je dan als SG?

9/11 was voor de wereld ingrijpend. Nederland raakte op drift. Wat betekende dit voor Nederland en wat zagen het kabinet en Algemene Zaken ervan? Hoe werd de crisis aangevlogen?
Zoals in alle hoofdstukken wordt de context in een apart katern beschreven en van commentaar voorzien door spelers (Wim Kok, Josias van Aartsen, Jack de Vries etc.) uit de omgeving van functionaris Kuijken.
Wat volgde in de jaren erna in de Nederlandse samenleving waar met Fortuyn de politiek radicaal veranderde? Waarin de minister-president in hoog tempo van 75% steun bij de bevolking daalde tot nauwelijks nog steun. Waarin Fortuyn vermoord werd? De verkiezingen al of niet uitgesteld zouden moeten worden? Waarin de minister-president zijn aftreden na de verkiezingen al had aangekondigd? Welke persoonlijke vraag stond bij Kok centraal? De jaren waarin het NIOD-rapport over Srebrenica een stevige rol ging spelen?

Verder waren er ook nog de verschillende spanningen tussen het torentje en het paleis rond Zorreguieta, het huwelijk van prins Friso, maar ook rond Margarita de Bourbon Parma. De schaduwen rond de Catshuisbrand maken duidelijk dat de onzichtbaarheid van de ambtenaar een relatief begrip is waarbij rechtvaardigheid meerdere kanten heeft.

Wim Kuijken heeft al zijn ervaringen ten dienste van Nederland kunnen samenbrengen als Deltacommissaris en reflecteert met Paul ’t Hart in een slothoofdstuk op de kunst van het balanceren, als praktijkvisie op het ambtelijk vakmanschap, als reflectie practitioner. Voor alle lezers van TPC een must om te lezen.

Gepubliceerd op: donderdag 25 oktober 2018 om 13.52
Laatste bijgewerkt op: maandag 29 oktober 2018 om 09.40